• Data: 2024-12-27 Autor: Katarzyna Talkowska-Szewczyk
Wraz z mężem zawarliśmy umowę wynajmu sali weselnej na maj 2025 r. Niestety z powodów rodzinnych, zdrowotnych i finansowych musimy zmienić plany dotyczące wesela. Właściciel żąda od nas oprócz zaliczki zwrotów kosztów. Faktycznie jest o tym wzmianka w umowie, ale kosztów na pewno żadnych jeszcze nie poniósł. Czy jest to dozwolone zagranie z jego strony?
Rozumiem, że z dalszych postanowień umowy wynika, że wpłaciliście Państwo zadatek i że w przypadku rezygnacji z imprezy ponosicie Państwo koszty podwójnego zadatku. Natomiast informacja o konieczności poniesienia kosztów dodatkowych wynika z dalszych postanowień umownych (przesłany fragment).
Należy przeanalizować, czy podpisana umowa nie zawiera czasem klauzul abuzywnych, czyli takich, które nie powinny obowiązywać w przypadku relacji z konsumentami. Zgodnie z art. 3851 § 1 ustawy Kodeks cywilny „postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nieuzgodnione indywidualnie nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy (niedozwolone postanowienia umowne)”. Nie dotyczy to postanowień określających główne świadczenia stron, w tym ceny lub wynagrodzenia, jeżeli zostały sformułowane w sposób jednoznaczny. W przesłanym fragmencie umowy mowa jest o kosztach imprezy oraz uczestnictwie w ich pokryciu. Natomiast tak jak Pani słusznie wskazała, na ten moment na pewno żadne koszty nie zostały poniesione z uwagi na odległość do wydarzenia. Dlatego też należy uznać, że wprowadzenie dodatkowej sankcji za odstąpienie od umowy jest nadmiernym fiskalizmem oraz kształtuje prawa i obowiązki zleceniodawcy w sposób rażąco naruszający jego interesy. Dlatego też wystarczające jest, aby „karą” za brak realizacji imprezy była utrata zadatku.
Natomiast oczywiście przedsiębiorca może bronić się tym, że zapoznawaliście się Państwo z treścią umowy przed jej podpisaniem i nie wnosiliście Państwo uwag do treści zobowiązania, a zatem zaakceptowaliście Państwo takie, a nie inne rozwiązanie.
To, co sugerowałabym zrobić, to skierować pismo do przedsiębiorcy z informacją, że zgadzacie się Państwo na zapłatę podwójnego zadatku, natomiast kwestionujecie dalsze dochodzenie kosztów z uwagi na brak ich poniesienia oraz zawarcie klauzul abuzywnych w umowie. Można również wskazać, że w przypadku kwestionowania tych zapisów jako abuzywnych zgłosicie Państwo sprawę do UOKIK celem zweryfikowania prawidłowości zapisów umownych.
Umowa o wynajem mieszkania z karą za wcześniejsze rozwiązanie
W umowie najmu zapisano, że w przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy przez najemcę, wynajmujący ma prawo zachować kaucję oraz domagać się odszkodowania w wysokości trzech miesięcznych czynszów, nawet jeśli najemca znalazł innego najemcę na jego miejsce. Tego rodzaju zapis może być uznany za klauzulę abuzywną, gdyż nadmiernie obciąża najemcę i nie jest zgodny z dobrymi obyczajami.
Umowa o organizację wesela z dodatkową karą za rezygnację
Klienci podpisują umowę z firmą organizującą wesele, wpłacając zadatek. Z umowy wynika, że w przypadku odwołania wesela na trzy miesiące przed terminem klienci muszą zapłacić podwójny zadatek, a dodatkowo pokryć 50% kosztów planowanego wydarzenia, mimo że te koszty nie zostały jeszcze poniesione. Klauzula ta może być uznana za niedozwoloną, ponieważ nadmiernie obciąża konsumentów finansowo, nie uwzględniając faktycznych wydatków przedsiębiorcy.
Umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych z jednostronną zmianą warunków
Operator telekomunikacyjny zawiera umowę z konsumentem, w której zapisano, że operator może jednostronnie zmieniać ceny abonamentu bez wcześniejszego informowania o tym konsumenta. Taki zapis może być uznany za klauzulę abuzywną, ponieważ rażąco narusza interesy konsumenta, który nie ma możliwości rezygnacji z umowy bez dodatkowych kosztów.
Klauzule niedozwolone w umowach to zapisy, które rażąco naruszają interesy konsumenta i są sprzeczne z dobrymi obyczajami. Przykłady takich klauzul mogą obejmować nadmierne kary finansowe za odstąpienie od umowy, zobowiązania do pokrycia nieponiesionych kosztów czy jednostronne zmiany warunków przez przedsiębiorcę. W przypadku wykrycia takich zapisów konsument ma prawo je zakwestionować, a w razie potrzeby zgłosić sprawę do UOKiK.
Nasza kancelaria oferuje kompleksowe porady prawne dla osób prywatnych i firm. Specjalizujemy się w prawie cywilnym, umowach, ochronie konsumentów, prawie pracy i handlowym. Gwarantujemy profesjonalne doradztwo, indywidualne podejście do klienta oraz szybkie i efektywne rozwiązywanie problemów prawnych.
1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
Zapytaj prawnika