Autor: Marek Gola
Otrzymałam informację z pewnej firmy, że mam u nich zadłużenie z powodu niezapłaconych faktur w 2004 roku. Czy ten dług w telekomunikacji, bo ich usług on dotyczy, nie przedawnił się po 3 latach? Co mam robić?
Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych roszczenia majątkowe ulegają przedawnieniu. Po upływie terminu przedawnienia ten, przeciwko komu przysługuje roszczenie, może uchylić się od jego zaspokojenia, chyba że zrzeka się korzystania z zarzutu przedawnienia. Jednakże zrzeczenie się zarzutu przedawnienia przed upływem terminu jest nieważne. Jak można się domyślić, dotychczas nie zrzekła się Pani zarzutu przedawnienia, co pozwala mi ponieść taki zarzut w chwili obecnej.
Jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin przedawnienia wynosi lat dziesięć, a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej – trzy lata. Mając na uwadze treść art. 118 Kodeksu cywilnego, przedawnienie roszczenia z umowy oświadczenie usług telekomunikacyjnych następuje z upływem 3 lat od ich wymagalności. Nie wskazuje Pani, by dotychczas sprawa była skierowana do sądu. Powyższe ma bardzo istotne znaczenie, bowiem bieg przedawnienia przerywa się:
W chwili obecnej należałoby wystosować do firmy windykacyjnej pismo, w którym wskaże Pani, iż doszło do przedawnienia roszczenia. Jednocześnie w piśmie ponieść należy, iż ma Pani świadomość, iż podniesiony w powyższy sposób zarzut przedawnienia, mając na uwadze obecną treść przepisów, Pani nie chroni, ale pragnie Pani zauważyć, iż zarzut taki zostanie skutecznie podniesiony w razie skierowania sprawy do sądu.
Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.
Zapytaj prawnika - porady prawne online
Zapytaj prawnika